Василь Трач – голова фракції "Наша Україна" в Львіській міській раді, заступник голови Львівської міської організації НСНУ.

- Пане Трач, чи не непокоїть Вас те, що вибори в Києві підтвердити тенденцію падіння рейтингу НСНУ не лише на центральному, але й місцевому рівнях?

Якщо говорити про результати виборів в Києві, то мене найбільше здивував дуже низький результат екс-мера Києва Олександра Омельченка. Він може свідчити про те, що які б проблеми не існували сьогодні в Києві, його мешканці не хочуть повертатися у минуле. Вони воліють змін та підтримують нових політиків.

Мені, звичайно, шкода, що ні НСНУ, ні Народна самооборона не подолали прохідний бар’єр до Київради. Вважаю, що ця поразка є наслідком падіння рейтингу національно-демократичних партій, що спостерігається в загальноукраїнських масштабах. І з цього керівникам нашої партії треба робити висновки. Адже люди втрачають віру в те, що за політичною штовханиною, яка сьогодні відбувається в центрі, можуть вирішуватися реальні речі. Треба змінювати ситуацію в партії. Можливо, треба міняти лідерів.

- Ви вважаєте, що НСНУ потрібні зміни. Це стосується і ситуації в місцевій організації?

На всіх рівнях потрібні зміни. Потрібні зміни в підходах. Наша позиція на усіх рівнях така, що ми весь час дивимося, що робиться в Києві. В певні моменти дії лідерів нам видавалися не до кінця зрозумілими: і коли створювали коаліцію, і коли підбирали кандидатури в уряд, і як це відбувалося. Нам багато чого не подобалося, але думали, що все владнається. Отож ми мовчали, вважаючи, що їм у Києві видніше. А тепер бачимо, що нам з регіонів теж непогано видно. Скільки часу минуло, а роботи немає, немає реформ, немає змін, яких всі так очікують.

- Як Ви ставитеся до можливості переформатування коаліції?

Я нічого не виключаю, хоча особисто не вірю в те, що може бути створена широка коаліція і налаштований проти цього. Вважаю, що помаранчева коаліція могла би працювати, якби вожді відкинули трохи власних амбіцій. Народ втомився від постійних політичних воєн та революцій, від постійних виборів. Треба працювати.

- Рейтинг політичних партій залежить від того, що відбувається в центрі. Але на місцях люди голосують за тих, кого вони знають,оцінюючи їх реальну роботу. Напевно, не варто все списувати на залежність від дій центру?

Я погоджуюсь, не можна звинувачувати у всьому тільки політиків з центру, хоча сьогодні люди саме так вважають. Я би хотів, щоб місто ідентифікували з конкретними кроками місцевих політиків, тих людей, які сьогодні ним керують. Але потрібен час, щоб довести свою позицію та зробити конкретні справи.

- Міський голова Львова Андрій Садовий є членом НСНУ, але таке враження що його високий рейтинг серед львів’ян не додає популярності Львівській НСНУ.

Андрій Садовий номінально є членом нашої партії, але реально він себе позиціонує як позапартійний мер.

- А членів міської НСНУ така його поведінка влаштовує?

Не можу сказати, що нас це задовольняє. Ми робимо певні кроки для того, щоб міський голова Львова відчув, що він є членом нашої партії. З іншого боку, він відвідує партійні конференції. Але реально він поставив себе поза партійною роботою. Можна, звичайно, говорити, що він дуже зайнятий. Проте, на мою думку, він свідомо ставить себе поза партією. Я думаю, що це його свідома позиція. Він про це не заявляє вголос, але реально так є.

- Якщо Садовий балотуватиметься на мера Львова вдруге, то чи готова НСНУ підтримувати його кандидатуру з огляду на те, що сьогодні він дистанцюється від партії?

Звичайно, кандидати на посаду міського голови захочуть мати партійну підтримку. Але буде і зворотній процес: партії будуть шукати сильних лідерів, з якими вони могли би йти на вибори. Отож пряма відповідь на це питання сьогодні буде передчасною.

- Фракція НСНУ у Львівській міськраді є найчисельнішою. Над чим зараз працюєте? Які завдання ставите перед депутатами та виконавчою владою?

Нинішня міська рада вже працює два роки. Позаду – половина терміну, відведеного нам у стінах міськради. Саме тому фракція НСНУ останнім часом провела аналіз вже зробленого і визначила проблеми, над якими слід зосередити депутатську роботу найближчим часом. Можна сказати, що початок 2008 року для нас був підготовчим періодом для наступної активізації наших дій.

- Цікавий висновок. Чи не могли б Ви конкретизувати: які питання не вирішуються, де треба активізувати роботу?

Ми всі хотіли змін. Отож в міську раду прийшло багато нових людей. Вважаю, що це позитивно. Негативним є те, що все-таки розстановка кадрів була проведена централізовано, хоча декларувалося, що буде конкурсний підбір кадрів. З одного боку, я це розумію, адже керівник бачить на певній посаді певну людину. Але якщо оцінити сьогодні результати, які були досягнуті за тих два роки, то я думаю, що багатьох людей треба міняти. На усіх рівнях, починаючи від заступників міського голови і закінчуючи начальниками управлінь. Адже зміни, які відбуваються у Львові, не носять системного характеру і не дають якісних результатів в тих напрямках, на яких наші мешканці очікують їх найбільше. В першу чергу – у сфері ЖКГ.

Для мене ЖКГ - єдиний організм. Це і теплопостачання, і водопостачання, і переробка сміття, ремонт дахів, комунальні послуги. Вважаю, що до вирішення проблем ЖКГ ми останні два роки ставилися легковажно. Провина за це лежить перш за все на керівниках виконавчої влади, які відповідають за цей блок: Одусі, Бабаку, Семенюк і начальниках управлінь. Вони, без сумніву є фахівцями, але чомусь не здатні запропонувати концептуального бачення вирішення проблеми. Робляться якісь косметичні штучки, точкові операції, ведуться дискусії, а от волі до змін в них немає. Тому місто сьогодні вкладає немалі гроші в ЖКГ, але ніхто не бачить який це дасть ефект. Однозначно треба змінювати підходи до управління ЖКГ. Не виключено, що місто повинно зважитися на те, щоб піти на акціонування комунальних підприємств, тобто залучення приватних інвестицій у їхній розвиток за умови збереження контрольного пакету акцій у міста.

- Хто повинен розробити ці пропозиції? Якщо виконавча влада, то чому вона цього не робить?

Це питання готовності керівників до змін. Позаяк вони за два роки не спромоглися запропонувати своє бачення перетворень, то фракція «Наша Україна» ставить питання про їх невідповідність займаним посадам. Більше того, ми готові запропонувати міському голові взяти на себе відповідальність за цей напрямок і запропонувати нових людей, які зможуть реалізувати системні зміни в першу чергу у ЖКГ міста.

- Чи Ви не боїтеся, що запропоновані Вами нові керівники, у випадку, якщо міський голова погодиться на їх призначення, не зможуть зреалізувати задекларовані Вами зміни?

Такі побоювання в нас є з огляду на незавершеність реформи системи управління у виконавчих структурах міськради. Адже змінилася структура, відновилася робота системи департаментів. Але реально ми не наповнили департаменти тим змістом, який мав би бути. Керівники департаментів не приймають рішення і не несуть відповідальності за їх виконання. Вони перетворилися у ланку над управліннями. Насправді ж вони повинні самостійно приймати рішення і проводити самостійну політику.

Фракція «Наша Україна» готує пропозицію щодо переформатувати співвідношення повноважень виконавчого комітету і департаментів. Ми вважаємо, що виконком як орган – це атавізм соціалізму. Але він є сьогодні, і поки депутати у ВРУ не провели реформу, ми повинні зменшити його роль як органу колективної безвідповідальності. А для того треба більше функцій віддати департаментам, щоб керівник департаменту ніс персональну відповідальність за свої рішення.

-Як фракція «Наша Україна» оцінює підготовку Львова до Євро-2012?

Зараз формується в громадськості така думка, що тільки місто відповідає за проведення Євро-2012. В жодній країні такого немає. Адже такі масштабні заходи передбачають солідарну відповідальність і міжнародних організацій, і уряду, і області, і міста. Сьогодні ж керівництво держави усунулося від цього і пробує перекинути відповідальність за проведення футбольного чемпіонату на органи місцевого самоврядування. Насправді ж більшу частину робіт з підготовки до Євро-2012, а сааме: будівництво та ремонт доріг, реконструкція аеропорту, модернізація залізниці та ін.. – це зона відповідальності уряду. Місто ж відповідає конкретно за будівництво стадіонів та готелів. А ми сьогодні говоримо, що за все відповідає місто. Я вважаю, що треба чітко розділити сфери відповідальності.

Тепер про підготовку безпосередньо міста Львова до Євро-2012. На жаль, багато кроків з боку міської влади у справі підготовки до Євро-2012 є непрозорими і незрозумілими. Ми про це говорили міському голові. Пропонувалося провести відкритий тендер на будівництво стадіону, але не встигли цього зробити. Коли ж тендер все таки провели, то це вже був не тендер, а радше його імітація. Я не кажу, щоб в тендері приймали участь багато компаній. Таких компаній, що будують відповідні стадіони, є не так вже й багато. Але все-таки це треба було робити інакше. Ми чекаємо тепер на інвестора, який вкладе в стадіон великі кошти, а взамін нічого не захоче. Так не буває. Реально ми повинні говорити, що місто продає земельну ділянку і за ті гроші будує стадіон. Треба це зрозуміти. Львів реально має побудувати стадіон за свої кошти.

- Тобто знайти інвестора на будівництво стадіону на тих умовах, задекларованих містом, не реально?

25 га землі, які пропонується інвестору, як компенсація за будівництво стадіону, мають свою конкретну вартість. Якби їх продали з аукціону, то на ті кошти стадіон би не побудували. Тому я сумніваюся, що інвестор на таких умовах захоче будувати стадіон.

Розмови про те, що фірма «Альпіна» на таких умовах сама знайде інвестора – я думаю, що це нас так заколисують. Скоріше за все міська рада візьме на себе відповідальність, знайде ресурси і все-таки збудує цей стадіон. Навіть за кошти міського бюджету.

Щодо готелів, то я думаю, що ми справимося з цим, адже готелі у Львові треба будувати не під чемпіонат, а під програму розвитку міста.