Група астрономів з Канади виявила незрозуміле космічне явище – стрімке радіовипромінювання. Потужне випромінювання з такою періодичністю трапляється вперше, і вченим поки невідомо, що може бути їх джерелом.

Про це повідомляє НВ.

Декілька тисяч років тому стародавні цивілізації на Землі вклонялися Сонцю. Джерело світла, тепла і життя з’являлося і зникало кожен день, завдяки чому його порівнювали з божеством.

За цей час ми усвідомили, що одній з численних зірок в галактиці Чумацький шлях байдуже на релігійний культ, який створили довкола неї обмежені земляни.

Натомість, вчені вигадали, як отримати максимальну вигоду від електромагнітного випромінювання Сонця, і нещодавно навіть зробили перші детальні світлини його поверхні.

Нашим новим божеством стали незрозумілі джерела найпотужнішої енергії з глибокого космосу.

Тепер ми вважаємо, що найпотужнішим об’єктом у всіх галактиках є чорні діри, і вивчаємо їх «апостолів» у вигляді різних нейтронних зірок, квазарів, пульсарів, магнетарів і т. ін.

Проте існує щось таке, на що ми навіть в 2020-му споглядаємо майже мов жителі Геліополя на Сонце. Це «щось таке» називається стрімким радіовипромінюванням (FRB), і нещодавно астрономи вперше виявили незвичайні поміж цих космічних імпульсів.

Група астрономів з радіоастрофізичної обсерваторії Домініон на південному заході Канади опублікувала дослідження, згідно з яким вони вперше в історії виявили періодичні стрімкі радіовипромінювання з глибокого космосу.

Зацікавленість до цього явища підігріває те, що подібні радіовипромінювання відкрили відносно нещодавно – наприкінці 2000-х – і вчені тільки намагаються з’ясувати, що може бути їх джерелом.

Виявлення перших радіохвиль з періодичним ритмом може ще більше заплутати астрономів або, навпаки, стати ключем до розгадування цього незвичайного явища.
У дослідженні зазначено, що в період з 16 вересня 2018 по 30 жовтня 2019 року астрономи зафіксували 28 випромінювань, які спершу надходили в чотириденному фазовому вікні, а згодом періодичність збільшилася до 12 днів. Кінцевий синхронний цикл радіохвиль встановили на показнику 16,35 дня.

«Прилад працював протягом більшої частини цього інтервалу часу з номінальною чутливістю; однак видно, що сплески виявляються тільки у вузькому інтервалі з вказаною періодичністю. Ми робимо висновок, що це перша виявлена періодичність будь-якого виду в джерелах типу FRB», – пишуть автори відкриття.

Астрономи з Канади назвали виявлене джерело радіовсплесків FRB 180 916. J0158 +65 і воно розташоване на відстані приблизно за 500 млн світлових років від Землі в галактиці SDSS J015800.28 + 654 253,0.

Цей «міжгалактичний метроном» виявлено за допомогою інтерферометричного радіотелескопу CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment). Телескоп має чотири антени і тисячі радіоприймачів, які приймають радіохвилі від водню в частотному діапазоні 400−800 МГц.

Дані зі 100-метрового нерухомого телескопа отримує спеціально розроблений суперкомп’ютер, який має 1000 графічних процесорів. Пристрій може опрацьовувати один терабайт даних за секунду.

Спочатку за допомогою CHIME планували шукати не менш загадкову темну енергію, яка відповідає за розширення Всесвіту. Хоча періодичні швидкі радіосплески стали не менш цікавим відкриттям.

Унікальність швидких періодичних радіосплесків також полягає в тому, що це найближче до нас джерело подібного випромінювання.

Першим зареєстрованим стрімким радіосплеском став FRB 10 724, який виявили неподалік Малої Магелланової Хмари на відстані в три мільярди світлових років від Землі. Це був поодинокий спалах.

Через кілька років аналогічні сплески (FRB 150 418) виявили в сузір’ї Великого Пса на відстані в 5,6 млрд світлових років. А останніми стали FRB 180 924, розташовані за чотири мільярди світлових років від Землі в сузір’ї Журавля.

Як відомо, вчені у Бразилії виявили новий вірус.