Дороги на Львівщині давно є однією з найбільших проблем. Проте, зараз область отримала шанс дістати потужні інвестиції на розвиток транспортної інфраструктури (у зв’язку з проведенням фінальної частини Чемпіонату Європи з футболу 2012 року). Про перспективи львівських доріг в інтерв’ю „ПресТайму” розповів віце-президент Асоціації будівельних підприємств Львівщини, депутат Львівської облради (фракція УНП) Володимир Креховецький.

— Дороги Львівщини мають хорошу перспективу перейти з розряду найгірших в Україні, в розряд, якщо не найкращих, то принаймні добрих доріг. І для цього є певні підстави.

По-перше, завдяки коштам Європейського банку реконструкції та розвитку у Львівську область інвестовано понад 100 млн. євро. Ці кошти пішли на дорогу М06, яка сполучає Львівську із Закарпатською областю і далі переходить на Рівненську (траса Чоп-Київ), де цього року роботи повинні закінчити. Крім того, Львівщина останні декілька років отримує значні кошти саме на утримання та поточний ремонт доріг.

Готується багато робіт на в’їздах до Львова, зокрема з боку Сокільник, Малехова, багато робіт ведеться на трасі Львів-Тернопіль.

Особливої уваги надано регіонам, до яких раніше не доходили руки — Сколівський район, Турківський, Жидачівський, м. Стрий, Трускавець. Тому я думаю, що протягом 2007-2008 рр. на нас чекають зміни на дорогах. Зауважу і той факт, що раніше облавтодор виконував дуже мало робіт, а сьогодні своїми силами працює добре і якісно . І це вселяє надію, що не лише будівництво, але й експлуатація доріг Львівщини буде на вищому рівні.

Останнім часом багато тендерів на ремонт доріг виграють закордонні фірми. Чому так склалося?

Те, що тендери виграють закордонні фірми, це зрозуміло, в нас 15 років не було великих об’ємів роботи, через що багато українських фірм припинили діяльність, деякі перепрофілювалися, а люди порозбігалися у торгівлю і туди, де був попит на робочу силу. А коли з’явилися великі кошти від ЄБРР, то практично не було готових такі роботи виконувати.

Проте, сьогодні, думаю, якби відбувалися аналогічні тендери, то українські фірми можуть скласти конкуренцію іноземним кампаніям. Зокрема, коли вирішувалося питання ремонтних робіт на ділянці від Бродів до Рівного, то українська корпорація досить успішно прийняла участь, запропонувала конкурентноздатні ціни. Тому, сьогодні не виключено, що саме українська корпорація проводитиме роботи від Бродів до Рівного. Але наразі переможця тендеру офіційно не оголосили.

Також високої оцінки заслуговують роботи, виконані на трасі Київ-Одеса. Це ще раз підтвердило те, що вітчизняні фірми в стані виконувати роботи на рівні світових стандартів і вони не відрізняються від роботи іноземних кампаній. А щодо якості, то можу сказати, що це така категорія, до якої завжди є претензії, бо люди завжди хочуть, щоб було краще і ці вимоги, як правило є обґрунтованими.

Є ще один важливий фактор - від присутності на ринку України іноземних кампаній певні кошти втрачає держава. Оскільки іноземна фірма сплачує податки у своїй країні. Таким чином Україна інвестує у розвиток інших держав. І на це потрібно зважати, особливо, вирішуючи хто реалізуватиме проекти із залученням бюджетних коштів.

Наскільки сприятлива в Україні ситуація для роботи будівельних фірм? Чи є сприяння, або навпаки, не сприяння з боку влади?

Ми відчуваємо, що влада цікавиться роботою будівельних фірм, чекає від них кращих результатів і, в принципі, на цьому її повноваження закінчуються. Бо самі тендери проводить Міжнародна тендерна комісія, яка і визначає переможця. Тому ми можемо сказати одне: як обласна адміністрація, так і міська зацікавлені в тому, щоб в першу чергу зміцнювалися вітчизняні фірми, а не іноземні.

Як виглядає ремонт доріг в гірських районах. Адже там своя специфіка і мабуть більші проблеми?

І дуже приємно, що останні два роки нарешті взялися за гірські райони, і зрозуміли, що дороги в карпатській зоні треба приводити до ладу. Це пов’язано з тим, що сьогодні велике значення має гірський туризм і туди активно йдуть інвестиції. Тобто гірські райони мають пріоритетну увагу.

Звичайно, такі ремонтні роботи мають свою специфіку, оскільки в гірській місцевості є дуже багато не прогнозованих факторів. Сам ґрунт гірських районів нестабільний, він в динаміці і найменше зрушення природної рівноваги відразу дається взнаки.

Наприклад, коли робилася дорога Бориня-Матків у Турківському районі, то проект передбачав одні умови виконання робіт, а коли зняли шар ґрунту, то відкрилися водні джерела, які значно ускладнили ці роботи. Подібну ситуацію неможливо передбачити існуючим проектом, а вже по ходу виконання робіт виявляються нові проблеми, які потрібно вирішувати. І відповідно потрібно збільшувати фінансування.

Львівщина живе підготовкою до Євро-2012, потрібно відремонтувати усі дороги. Як на Вашу думку, чи вдасться це реалізувати і яким чином?

Думаю, коли говорять, що потрібно відремонтувати всі дороги, то це говорять з дуже великим авансом. Ще за часів радянської влади дуже великі кошти виділялися на ремонти та утримання доріг, набагато більше ніж тепер, проте і в таких умовах проблем не бракувало.

Тому, при сьогоднішньому фінансуванні, навіть, якщо будуть виділені великі кошти, про які говорить мер міста, думаю, їх буде не достатньо, щоб привести всі дороги в порядок.

На мою думку, насамперед ремонтуватимуть дороги, пов’язані з інфраструктурою. Але цього вже достатньо, тому що ті кошти, які будуть постійно йти на місто, скеровуватимуться вже на маленькі вулички, яких у Львові є дуже багато і, які знаходяться в дуже поганому стані, а також на міжквартальні вулички в районі новобудов. До Євро 2012 відремонтують основні магістралі, а протягом 5 наступних років решту.

Розкажіть детальніше про роботу концерну „Автошляхбуд”.

Концерн „Автошляхбуд” об’єднує 4 підприємства — це ШБУ-65(Львів), ШБУ–40 (Львів), ШБУ–24 (Тернопіль) та завод „Шляхіндустрія”, який спеціалізується на ремонті дорожньо-будівельної техніки, виробництві інших механізмів, які використовують при будівництві доріг, а також та виготовляє дорожнє огородження.

В яких регіонах України ви працюєте?

Ми працюємо в Рівненській, Волинській, Тернопільській, Львівській, Закарпатській, Чернівецькій областях. Працюємо як регіональна структура, маємо багато замовлень та хороші рекомендації, тому добре і своєчасно виконана робота є заявкою на те, що у нас і надалі будуть замовлення на роботи у західних регіонах.

Скільки кілометрів доріг в середньому будуєте на рік? Чи плануєте збільшувати будівництво до Євро 2012?

Якщо говорити про кілометри — це дуже умовно, але загалом виконуємо робіт на близько 100 млн. грн. на рік.

На сьогодні ми виконуємо роботи з благоустрою Луцька, капітального ремонту доріг у Львові, благоустрою супермаркетів „ВАМ”, „Арсен”. Закінчили нещодавно благоустрій „Metro”, „Епіцентру”. Маємо замовлення на роботу у Львівському аеропорту. Також нас чекають цікаві роботи, пов’язані з новим шляховим будівництвом у Рівненській області, капітальний ремонт доріг у Тернопільській області.

До Євро-2012 ми сподіваємось на дуже великі замовлення, оскільки вже маємо великий досвід роботи. Тому сьогодні ми активно освоюємо технології, які на Україні мало поширені, зокрема, тонкошарове покриття доріг. Ця робота потребує меншого кількості, однак високоякісних матеріалів та відповідного технічне обладнання. Окрім цього ми вперше в Україні запровадили практику встановлення дорожнього огородження за сучасними європейськими технологіями. Тут у нас хороша репутація – нашу роботу можна побачити на дорозі Київ-Чоп, Одеса-Київ, і на першому та єдиному в Україні автобані першої категорії Львів-Бориспіль.