Вступна кампанія цьогоріч почнеться з 1 липня, тоді вчорашні випускники зможуть подавати документи до вибраних ними навчальних закладів. Таких випускників і не тільки випускників попереднього року лиш за перші 14 днів було 426 500 чоловік. Цього року очікують значно більше. Однак, при такій кількості бажаючих не рідко трапляються випадки порушення прав абітурієнтів.

Тут слід пам’ятати, що одним із базових документів, на який можна посилатись при захисті своїх порушених прав – Приказ МОН України від 12.10.2011 «Про затвердження Умов вступу у вищі навчальні заклади в України» (Далі – Умови).

Відмова в прийомі документів

Відмова в прийомі документів у встановлені терміни у зв’язку з відсутністю вільних місць, що трапляється доволі часто - є неприпустимим. Абітурієнту, який зіткнувся з такою ситуацією, потрібно негайно написати заяву на ім’я ректора закладу, зареєструвати її в приймальній і взяти з собою копію заяви з вхідним номером і підписом.

Відповідно до п. 6.1. Умов, абітурієнти подають заяву на участь в конкурсному відборі до вузу в письмовій чи електронній формі. Останній варіант куди зручніший, адже участь абітурієнта не потрібна і подати документи зможуть родичі. При подачі заяви абітурієнти повинні особисто здати такі документи:

1. Документ держзразка про отриману освіту.
2. Сертифікат зовнішнього незалежного оцінювання.
3. Медичну довідку за формою 086-у.
4. Документи, які підтверджують особу і громадянство.
5. Шість кольорових фотографій.

У випадку відсутності бодай одного документа із вище перелічених, приймальна комісія вправі відмовити прийняти заяву.

Останнім часом, практика показує, що для абітурієнтів стало звичним подавати документи до кількох вузів. В такому випадку відповідно до п.6.6 Умов копії документів повинні бути завіреними. Ви самі можете вибирати, як завірити, адже можна нотаріально або в приймальній комісії шляхом пред’явлення оригіналів документів.

Апеляція

Поняття «апеляція», як право оскарження рішення також існує у вступній кампанії. Однак, застосовується вона виключно до вступних екзаменів, які проводить вуз. При подачі апеляції, потрібно звернути увагу на строки подання, адже в кожного вишу вони різні. Тому, не буде зайвим для абітурієнта ознайомитись з правилами та особовим складом апеляційної комісії і в жодному випадку не затягувати із зверненням до неї. При відсутності у виші такої комісії, ви можете апелювати до керівництва закладу, посилаючись на положення п. 9.7 Умов.

Рекомендований - не означає зарахований

Після обробки документів поданих абітурієнтами, члени приймальної комісії, у термін не пізніше 12 годин з моменту прийняття рішення, обнародують списки рекомендованих до зарахування. Однак, далеко не всі рекомендовані абітурієнти зможуть продовжити навчання як студенти. Адже, список відображає ситуацію лиш з державним замовленням. Відповідно до п. 8.3. Умов, після здійснення абітурієнтом всіх вимог для зарахування на державну форму навчання, формується список абітурієнтів рекомендованих на платну форму.

Тому необхідно вчасно подати всі необхідні оригінали документів, позаяк більшість абітурієнтів подають копії. Якщо абітурієнт не встигне виконати цієї умови, право на вступ в цьому році він втрачає. Строки подачі оригіналів документів в кожному вузі різні, однак не пізніше 25 серпня.

Приказ про зарахування абітурієнта на навчання приймається приймальною комісією і публікується на стенді та на веб-сайті вишу.