США невпинно змінюються протягом останнього десятиріччя, і вектор цих змін визначається саме на президентських виборах. Республіканці на чолі із їхнім кандидатом Міттом Ромні вважали вибори найважливішими для їхньої партії за останній час. Таку інформацію вони доводили до своїх активістів і виборців та робили все для того, щоб знову повернутися у владу. Демократи на чолі із діючим президентом Бараком Обамою теж гендлювали не покладаючи рук: провели реформу охорони здоров’я, реанімували автомобільну індустрію, здійснили рекапіталізацію банківської системи, а поміж тим, ще за два роки до дати виборів розпочали акумулювати людські та фінансові ресурси (звісно, що неофіційно) для ведення чергової президентської кампанії. Обом кандидатам вдалося зібрати на виборчу кампанію понад два мільярди доларів США, що є рекордом в історії США.

Вибори у США впливають не лише на політичні розклади у цій країні, а й за її межами. У свій перший строк президенства Обама віддав зовнішню політику у віддання державному секретарю Гілларі Клінтон. В результаті зовнішня політика США стала більш мирною та стриманішою у сенсі активних військових дій: завершено війну в Іраку, анонсовано виведення армії з Афганістану, ліквідовано терориста №1 – Осаму Бен Ладена. Сам ж Обама сконцентрувався на внутрішніх проблемах США, а їх за останні роки назбиралося чимало.

Кандидат від Республіканської партії Мітт Ромні, колишній губернатор, мав за що критикувати: проблема працевлаштування не вирішена, ціни для населення у США значно піднялися, водночас зросли податки, зовнішній борг США збільшився до рекордних 14 трильйонів доларів США і невпинно продовжує рости. Щодня США запозичує 4 мільярди доларів (!!!) (в основному в Китаї). При цьому президентом Обамою збільшено чисельність уряду та, відповідно, витрати на його утримання. Америка втрачає свій політичний та військовий вплив у світі, в той час як Китай набирає обертів. Нелегальна імміграція невпинно збільшується, що породжує ще більший рівень безробіття та злочинності.

З такими передумовами та з двома мільярдами доларів США Мітт Ромні та Барак Обама розпочали свої виборчі кампанії, які були цікавими, напруженими та багатими на події.

Про гроші

Ця кампанія була найдорожчою в історії виборів США. Виборчий штаб кожного із кандидатів зібрав понад один мільярд доларів, а всього під час виборів до всіх органів влади було потрачено за різними підрахунками понад шість мільярдів.

Також дуже цікавим є питання накопичення коштів (fund raising) виборчими штабами кандидатів. Ще перед виборами 2008 року Барак Обама став масово збирати пожертви за допомогою мережі Інтернет. В цій політичній кампанії він розвинув свій успіх, і його штабу вдалося залучити понад 4,5 мільйонів жертводавців. Зробити внесок стало елементарно – так само просто, як здійснити купівлю онлайн: зареєструватися на сайті кандидата, вказати суму пожертви та номер банківської карточки, з якої зачисляються кошти. Люди жертвували різні суми – від 5 доларів до кількох тисяч, але найчастіше - 100 доларів. Законодавче обмеження щодо суми пожертви від простого громадянина становить 2500 доларів.

Ромні теж зібрав чималу суму. Традиційно республіканців підтримують багаті американці та великі корпорації. Кожен кандидат повинен звітувати про суму зібраних коштів та про джерело їх походження – відповідні звіти публікуються на сайтах. Але є одне «але» - це «супер акт». Це так званий фонд прихильників кандидатів. Вони не перераховують кошти у виборчий фонд кандидата, а самостійно та на власний розсуд можуть їх витрачати - замовляти політичну рекламу, підтримуючи «свого» кандидата чи критикуючи його конкурента. Бюджет таких організацій не лімітований і не контролюється, оскільки такі гроші не входять в систему виборчого фонду кандидатів. Це законно, але якщо кандидат буде помічений із замовниками таких реклам, то в такому випадку можуть настати негативні наслідки для обох.

Під час виборчої кампанії 2012 року Барак Обама зібрав трохи більше і переміг. Але в таких масштабах різниця у декілька десятків чи сотню мільйонів доларів не має суттєвого значення. Значення має те, яким чином кошти будуть потрачені, і це розуміли як демократи, так і республіканці!

Подивіться на ілюстрацію нижче – зеленим виділено штати, де витрачалися гроші кандидатів. Що темніший зелений колір, то більше грошей потрачено.

Дивна карта з нерівномірним розподілом коштів, правда? Зараз поясню.

Республіканці та демократи вже більше сотні років змагаються між собою, і кожна з партій здобула постійну прихильність виборців у певних шатах, які підтримують партію незалежно від кандидата, висунутого партією. (Як Португалія Україну під час конкурсу Євробачення). То ж партії не витрачають ані час, ані ресурси на свого стабільного виборця, а концентруються на штатах з непевним електоратом.

80% акумульованих коштів було потрачено у десяти штатах «свінгерах» (swing states) - у штатах, в яких різниця в рейтингу кандидатів дуже незначна, і кожен із кандидатів має високі шанси на перемогу у штаті. А це штати Флорида, Огайо, Вірджинія, Північна Кароліна, Невада та деякі інші.

Дивіться ілюстрацію нижче – жовтим виділено штати, де перемогу було спрогнозувати важко (swing states), а рейтинг кандидатів був майже рівним!

Жовтий колір майже точно збігається з темно-зеленим на попередній ілюстрації. То ж політичні штаби направили усі свої ресурси на ці штати, оскільки саме вони визначали долю виборів! Як відомо, кандидат, який переміг у штаті отримує 100% голосів електоколеджу. Детальніше про це читайте в моїй попередній статті про систему виборів у США.

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/qt9viXq18s4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Далі буде…
 

Олександр Ружицький