(Нагадаємо, автор взяв участь в освітній програмі обміну у США. Програма передбачала ознайомлення з політичною системою у США та акцентувала увагу на виборах Президента федерації).

Частина 1: Про систему виборів
Частина 2. Передумови та роль грошей у виборчих кампаніях
Частина 3: Виборча компанія. Роль медіа, жінок та нацменшин

Ще одним аспектом, який значно вплинув на результат виборів, стала популяризація передчасного (дострокового) голосування. Цей «техаський» винахід вже адаптований у багатьох штатах і зіграв значну роль на цих виборах.

Але достроковому голосування передує реєстрація усіх виборців. Кожен виборець за декілька тижнів до дня виборів має обов’язок самостійно зареєструвати себе у списку виборців – особисто або за допомогою пошти, чи навіть через Інтернет. Після опрацювання списку виборців виборчі комісії оголошують про початок дострокового голосування. Проголосувати достроково виборець може особисто, з’явившись у будь-якій виборчій дільниці у межах свого округу, або ж відправити свій голос за допомогою пошти.

Передчасне голосування сприяє Демократичній партії, і для цього є декілька причин. По-перше, вибори президента відбуваються у вівторок, це робочий день. В більшості електорат демократів – це бідніший прошарок людей, які зазвичай є найманими працівниками і не мають можливості надовго залишити роботу, щоб піти проголосувати. А, зважаючи на великі черги на дільницях, інколи процес голосування займає понад чотири години. По-друге, передчасне голосування збільшує явку виборців, на цих виборах саме електорату Барака Обами. Республіканці у своїй більшості не підтримують передчасного голосування і приходять на дільницю у день виборів, для них це традиція та можливість поспілкуватися, побачити старих друзів. Але такі фактори, як погода чи черги на дільницях, можуть зіграти з ними злий жарт. То ж виборчий штаб Барака Обами активно пропагував передчасне голосування, а сам Обама проголосував скоріш ніж за тиждень до початку виборів, чим створив інформаційний привід та став прикладом для наслідування серед своїх прихильників.

Виборчі штаби кандидатів активно моніторять своїх виборців – зокрема збирають інформацію про кількість людей, які проголосували достроково. У деяких штатах за день до голосування існувала статистика, що для того щоб переміг Мітт Ромні у штаті, за нього повинні проголосувати 75% виборців з тих, що голосують у день виборів. А це дуже високий показник. Звісно, ця статистика умовна, оскільки таємницю дострокового голосування ніхто не розкриває, але штаби знають «своїх» виборців і дбають про те, щоб вони «не забули» проголосувати. Дбають дуже наполегливо і послідовно. У штабах кандидатів знаходяться call-центри, де працюють волонтери та обдзвонюють «своїх» виборців та людей, які фігурують у їхньому списку як «не визначені».

Про політичні технології в США

Інформація про виборця здобувається різними шляхами. ЇЇ отримують як з відкритих ресурсів: телефонні довідники, так із закритих: підписки у мережах магазинів, інформація від підприємств, профспілок та інше. Штаби шукають індивідуальний підхід до кожного виборця володіючи інформацією про нього: про професію, уподобання та навіть проблеми. Як це використовується? Наприклад, якщо виборець учитель чи інший працівник освіти, до нього зателефонує волонтер, його колега по професії – теж учитель, який на добровільних засадах працює у штабі кандидата. Він буде розуміти краще турботи свого колеги, і це значно збільшує шанси загітувати виборця.

Взагалі ведення політичних кампаній в США є високоінтелектуальною діяльністю, а тактика стрімко змінюється відповідно до новітніх винаходів та технологій. Facebook, Twitter та Youtube вже давно стали в Америці популярнішими інформаційними ресурсами за традиційні медіа і відіграють значну роль у політичних кампаніях. Відеозвернення політика може стати хітом в Youtube за лічені дні та мати кращий ефект, аніж години реклами по телебаченню.

В цій виборчій кампанії були використані ще дві новітні технології: контекстна реклама від пошукових сайтів та аплікації для мобільних телефонів. Багато пошукових сайтів, в тому числі і google, запам’ятовують, що шукає користувач та чим він цікавиться. Таким чином створюється «профіль» користувача, і ці профілі активно використовуються. Наприклад, якщо виборець є ветераном збройних сил США, і він регулярно цікавився новинами з Афганістану, Іраку чи з інших місць перебування армій США, то при здійсненні пошуку за критерієм «Обама» - в першу чергу йому з’явиться інформація про мирну військову політику Обами у світі або про соціальний захист ветеранів збройних сил, чи інша інформація, яка позитивно позиціонує кандидата і максимально наближена до інтересів цього конкретного виборця. Технологія, яка на перший погляд видається неймовірною, уже зараз працює у США і з часом прийде в Україну. Щодо аплікацій, то отримувати чи обмінюватися інформацією стало набагато простіше. Існують спеціальні програми для смартфонів, наприклад, VOTIFI, які дозволяють бути в курсі останніх подій, брати участь у соціологічних опитуваннях та дискусіях. Інтернет сайт, з яким зв’язана програма votifi, також збирає інформацію про користувача, складає його профіль та визначає політичні погляди та уподобання! Звісно, що така інформація в подальшому може стати здобутком політичних сил.

Далі буде…
Олександр Ружицький