«Знесіння» і волонтери

Регіональний ландшафтний парк «Знесіння» став привабливим об’єктом для роботи волонтерів, які з’їжджаються сюди з різних країн Європи. Аби популяризувати цей парк не лише серед львів’ян, а й туристів, вони пропонують нові й цікаві ідеї, давно випробувані у себе на батьківщині. Другий рік поспіль адміністрація парку «Знесіння» співпрацює з міжнародними добровольцями з Глобальної освітньої мережі для молодих європейців GLEN (Global Learning Educational Network) – європейської програми обміну для випускників з акцентом на глобальній співпраці.

Цього року у супроводі заступника директора з наукової діяльності парку Олександра Завадовича, волонтери працюють над проектом під назвою «Зелена мобільність для Львова». Проект, зокрема спрямований на пожвавлення у використанні історичних залізничних шляхів і подальше розширення екологічних та інших мереж – минулого року над цим працював німецький волонтер Пітер Діттманн.

Як розповів «Вголосу» Олександр  Завадович, з цим фондом їх познайомили представники Німецького товариства міжнародного співробітництва (GIZ), які вже кілька років працюють у Львові.

«Ми відчували брак волонтерів у нашому місті саме з екологічного напрямку, з питань збереження і використання довкілля. Ми написали свою заявку в GLEN, обґрунтували для чого нам потрібні волонтери, чим їх може зацікавити Львів і наш парк, і торік до нас приїхав волонтер Пітер Діттманн», – розповів керівник парку. В першу чергу, німецький волонтер навчив адміністрацію парку працювати з соцмережами і таким способом популяризувати «Знесіння».

Цьогорічні ж  німецькі волонтери, які працюють у парку – Пеггі Ладе і Сюзанна Корнет, також цікавляться соціальними та екологічними процесами в умовах міста. Пеггі закінчує ступінь магістра в міській екології у Технічному університеті в Берліні. Сюзанна недавно закінчила навчання зі ступенем бакалавра в галузі культурології з акцентом на розвитку міст в Університеті Лєуфана в Люнебургу.

Волонтери кажуть, що окрім основної мети – створення мережі зеленої мобільності навколо парку, вони намагаються сприяти популяризації самого парку. Зокрема, для цього, в рамках проекту «Зелена мобільність для Львова», 2 листопада тут планують запустити перший «рейковий ровер». Прототип залізничної дрезини для історичної колії, прокладеної в парку ще у далекому 1912 році, вже перебуває на стадії завершення.

Активний відпочинок

На думку іноземних волонтерів, не зважаючи на велику рекреаційну цінність «Знесіння», включно з лісом, озерами, доріжками, велосипедними маршрутами, унікальними геологічними зразками скам'янілостей, а також на чудовими видами на місто, багато львів’ян справляють враження людей, котрі не надто добре знайомі з територією парку. Саме це волонтери й намагаються змінити.

Як розповів Олександр Завадович, волонтер Петр Діттманн підхопив ідею, що Львів стає містом екомобільності, оскільки тут активно впроваджується велосипедний рух. Тому для наступного проекту запропонував «Знесінню» обрати напрямок екологічного транспорту. Саме так з’явився задум стосовно велорейок. Керівник «Знесіння» додав, що рейкові велосипеди, так звані велорейки – зараз дуже популярні у Великобританії та Франції.

«Це звичайна низька платформа з колесами та сидінням, яка має велосипедний привід. Вона ставиться здебільшого на рівнинні ділянки старих залізниць, яким дається друге життя. Сюди почнуть приходити туристи, спортсмени, чи звичайні люди, для яких це привабливий і незвичний вид активного відпочинку», – каже Олександр Завадович.

Волонтерки з Німеччини зуміли також знайти фонд соціального фінансування під цей проект. Цю ідею вони поширили в соцмережах, де знайшлись бажаючі профінансувати її і допомогти «Знесінню».

«Ми навіть не знали, що у соцмережах можна поширити свою ідею, люди висловлять свою думку,  і невеличкими сумами кожен бажаючий зможе долучитися до її фінансування. Це поширений у світі спосіб – збирати підтримку для своєї ідеї у соцмережах, але дня нас це було щось нове», – зізнався Олександр Завадович.

За його словами, оскільки у парку вже прокладені рейки, проект виявився напрочуд дешевим –  якихось 100 євро на необхідні деталі. Та й самі мешканці «Знесіння» почали зносити зі своїх комірчин якісь запчастини, допомагали з конструюванням велорейок, демонстраційний запуск яких заплановано здійснити 2 листопада.

Директор «Знесіння» відзначає, що на Івано-Франківщині є свої вузькоколійки, а у Львові будуть перші велорейки. Адміністрація парку планує запросити на їх відкриття львів’ян та гостей міста, заохочуючи таким чином людей до творчості, конструювання та відпочинку в парку.

«Це буде демонстраційна поїздка, поки що ми зробили лише один екземпляр рейкового велосипеду. У нас була думка зробити цей проект більш масштабним, наприклад, щоб людина змогла приїхати велосипедом у парк, доїхати до озера, поставила велосипед на невеличкий пором, переплила, потім доїхала до колії, поставила свій ровер на платформу, і поїхали по велорейках. Це був би якийсь своєрідний тріатлон, але на це потрібно більше часу, а щоденні бюрократичні клопоти нас трохи відволікають від таких робіт. Тому ми встигаємо запустити лише такий рейковий велосипед», – розповів Олександр Завадович.

Друге дихання для колії

У парку «Знесіння» є збудована ще у 1912 році стара колія, яка тягнеться від Підзамча до вул. Личаківської, і далі – до заводу «Ензим». Саме на ній запрацює платформа для велорейок. Таким чином, пояснює Олександр Завадович, вдасться вдихнути в неї нове життя, щоб ця колія більше використовувалася.

«Адже є великий ризик, що стара колія може стати непотрібною, тоді виникне питання її демонтажу. Нам би дуже цього не хотілося, бо це вже історична річ», – зазначає Олександр Завадович. Він розповів що ще перед Другою Світовою війною східний вокзал у Львові планували зробити на станції Личаків, але під час війни все було зруйновано. Потім працював, так званий маршрут вихідного дня: один був прокладений до Брюховицького лісу, інший – до Винниківського.

«Тут проклали досить цікавий маршрут, бо через великий перепад висот різниця між найвищими і найнижчими точками сягає 70 м. Тому колія прокладена серпантинами, вона вийшла доволі мальовнича: їдеш і оглядаєш парк зі всіх боків. Зараз ця гілка скорочена, веде лише до заводу «Ензим», вона мало завантажена. Тому ми хотіли вдихнути в неї друге життя» – пояснив Завадович.

Цей проект рейкового велосипеда розрахований як для туристів, так і для львів’ян. Але в першу чергу його місія полягає у порятунку зелених зон.

«Якщо ми не в стані забезпечити на території парку відпочинок людей, то одразу ж починають з’являтися люди зі своїми ідеями: «А давайте забудуємо її, прокладемо тут дорогу, щоб швидше було добратися до Личаківської». Але ж місія такої території парку якраз полягає у тому, щоб вона залишалася такою неторканою», – каже Олександр Завадович.

За його словами, не варто у всьому бачити зиск, зі всього «витискати» копійку, потрібно зважати й на соціальну роль таких зелених зон. «У нас немає ідеї зробити платні ровери і почати на цьому заробляти великі гроші. Ми хочемо внести ентузіазм в життя парку, це більше соціальний порив. Подивимося, чи люди це підхоплять, чи з’являться нові ідеї», – каже Олександр Завадович.

Він додає, що велорейки будуть цікаві не лише влітку, а й у міжсезоння, хоча й виключно у суху погоду. Але на цьому ідеї адміністрації парку «Знесіння» не закінчуються, тут вже працюють над новим проектом, який у наступному році планують втілити за допомогою волонтерів Глобальної освітньої мережі для молодих європейців.

«Зараз у Європі дуже популярна тема – міське садівництво і городництво. Буквально, мало не в центрі кожного міста замість якоїсь декоративної клумби з’являється клаптик городу. Раніше ми це бачили у Львові біля висотних будинків, куди переселилися люди з-за меж міста, і не уявляли свого життя без клаптика землі. Тепер, виявляється, у Європі це справжній  бум», – каже Завадович.

Він пояснює, що на території парку  колись мешканцям виділялись тимчасові ділянки для садівництва. Тепер настав час їх впорядкувати, тому адміністрація парку задумала відновити там, наприклад, виноградарство і довкола цієї ідеї також об’єднати людей.

Аби дізнатися, як львів’яни сприймають ідею рейкового велосипеду, «Вголос» провів опитування серед городян.

Юля, журналіст: Відверто кажучи, я не катаюся на велосипеді, але ідея хороша навіть з огляду на те, що у Львові стає більше можливостей чимось себе зайняти. Можна піти туди, наприклад, на вихідних, і покататися з друзями чи чоловіком, це навіть романтично. Ще бачу плюс у тому, що така ідея не потребує великих затрат, не витрачаються бюджетні кошти – така політика парку мені подобається, бо вони завжди придумують щось цікаве.

Ігор, студент: Ми з друзями взагалі любимо «Знесіння» – це якийсь такий ще дикий шматочок природи, де можна загубитися, покидати фрісбі, посидіти біля озера, поспівати. А якщо нам запропонують ще якісь розваги, то чому б і ні, головне, щоб не довелось сильно витрачатися.

Оксана, менеджер: Не розумію, якщо чесно, як це працює і для чого це потрібно. Навряд чи я коли-небудь захочу на чомусь такому покататися. Але хай собі буде, може комусь це буде дійсно цікавим.

Роман, велосипедист: Усе, що пов’язано з велосипедами, я сприймаю «на ура». Єдине бажання – щоб ці велорейки дійсно працювали, а не запустили їх раз і потім забули про них.

Олена Янковська, «Вголос»