Євросоюз висловлює серйозну занепокоєність щодо проєктів Постанови Кабміну і Закону України, які стосуються обмежень щодо імпортної машинобудівельної продукції у системі публічних закупівель.

Про це йдеться у листі голови представництва Європейського Союзу Матті Маасікас до голови Верховної Ради України Дмитра Разумкова і прем’єр-міністра Дениса Шмигаля від 3 липня. Текст листа є в розпорядженні Наших грошей (весь текст без змін тут).

Євросоюз висловив серйозну занепокоєність з приводу сумісності проєкту урядової постанови «Деякі питання реалізації пілотного проєкту зі здійснення закупівель техніки галузі машинобудування з  підтвердженим ступенем локалізації виробництва», з зобов’язаннями України щодо державних закупівель у межах Угоди про асоціацію Україна-ЄС і Угоди СОТ про  державні закупівлі.

«Проєкт постанови має намір запровадити в якості пілотного проєкту вимогу 15% – 30% питомої ваги критерію локалізації машинобудівної техніки в Україні. На наш погляд, це буде суттєвим порушенням вказаних основ рівного ставлення і  недискримінації», – вказує Матті Маасікас.

Європейський Союз також зі значним занепокоєнням відзначає реєстрацію у Верховній Раді України 24 червня Проєкту Закону № 3937 про внесення змін до Закону України “Про  публічні закупівлі” щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості.

«Цей законопроєкт запроваджує вимоги локалізації виробництва для значного переліку промислових товарів і транспортних засобів строком на 10 років, що за нашою оцінкою також порушуватиме ст. IV Угоди СОТ і ст. 151 (1) Угоди про асоціацію. Це не лише підриває основоположні принципи рівного ставлення і недискримінації, але й, беручи до уваги ступінь локалізації, що вимагається законопроектом (до 60%), de facto позбавляє закордонну продукцію можливості участі в закупівлях у цих галузях», – йдеться у листі посла ЄС.

Відзначається, що намір запровадити такий же рівень локалізації у закупівлях, пов’язаних з проєктами таких установ як Європейський інвестиційний банк, «можуть мати серйозний негативний вплив на майбутню діяльність таких інституцій в Україні та відповідну підтримку ЄС».

Європосол відмічає, що «запровадження дискримінаційних заходів», як це передбачено проєктом Постанови за Проєктом Закону  №3937, поставить під сумнів досягнення України останніх років у реформі системи державних закупівель.

У стосунку до Угоди СОТ про державні закупівлі це порушить її принципи, а, відповідно, також створить ризик для доступу України до ринку державних закупівель. До того ж, буде завдано серйозної шкоди репутації країни, вибудованій з іншими Сторонами Угоди СОТ.

У відношенні ж Угоди про асоціацію Європейська Комісія нині оцінює виконання перших трьох етапів Глави «Державні закупівлі» на основі інформації, нещодавно наданої Українською стороною. Проєкт постанови і Законопроєкт  №3937 неминуче стане викликом для цього процесу, як і для пов’язаного з цим доступом до ринку для України також  і  у  межах Угоди про асоціацію.

«Європейський Союз готовий до подальшого обговорення цих питань і підтримки української влади своїм досвідом щодо використання державних закупівель як  стратегічного засобу для вирішення законних економічних інтересів з  дотриманням основних принципів і міжнародних зобов’язань України», – повідомив Матті Маасікас.