Юрій Сорочик - керівник секретаріату комітету ВРУ з питань боротьби з організованою злочинністю та корупцією 

 Пане Юрію, таке враження, що останнім часом комітет забув про Львівщину. Чи справді в нашій області задовільна ситуація щодо боротьби з оргзлочинністю та іншими злочинами? 

Підставою для того, щоб наш комітет звернув увагу на проблему, перш за все є офіційні звернення громадян. Реально останній рік з Львівщині до комітету таких звернень про порушення та злочинність надходить небагато порівняно з деякими іншими областями. Тенденція до збільшення їх кількості з’явилася десь останні два-три місяці. Ситуація на Львівщині та робота її правоохоронних органів моніториться нашим комітетом в плановому, тобто обов’язковому порядку.

Попри це на Львівщині було ряд гучних скандалів, наприклад, навколо державного та обласного телебачення. Представники інших державних структур визнають, що мова реально йде про рейдерське захоплення важливого стратегічного державного об’єкта. Чи надходили до комітету з цього приводу звернення?

Такого не пригадую. Хоча я чув про цей конфлікт і вважаю, що обласна влада мала всі підстави звернутися з його приводу до нашого комітету, а також інших державних структур. Тому мені дивно і цікаво, чому мовчить влада, особливо облдержадміністрація. Наскільки мені відомо, це питання розглядатиметься на сесії облради.

Якщо говорити про депутатів, то вони справді реально порушують в своїй роботі і своїх зверненнях велику кількість важливих питань. Проте їм не вистарчає вміння чи бажання довести їх до логічного завершення, проблеми фундаментально не проробляються, далеко не всі можливості для цього залучаються.

Що стосується державного обласного телебачення, то цією проблемою повинні опікуватися губернатор, який є гарантом дотримання законності в області, та його команда. Є Конституція, є закони України, на них покладено обов’язки захищати інтереси держави і вони повинні це робити, в тому числі співпрацювати по цих проблемах з центральною владою.

Які все ж таки справи комітет розглядав і вивчав по Львівщині протягом останнього часу і які висновки по ним?

До комітету близько чотирьох місяців тому надійшло звернення від представників громади Львова по питанню будівництва офісно-розважального центру на Цитаделі. З одного боку, здавалося би, є хороший сучасний інвестиційний проект, який потрібний місту. Але є інша сторона цього проекту – історична.

І, як виявилось, саме у зв’язку з цим реалізація проекту є сумнівною як з моральної точки зору, так і з погляду негативних міжнародних наслідків не лише для Львова, а для репутації всієї України. Комітет ретельно вивчив це питання і зараз воно знаходиться на постійному моніторингу відповідних структур центральної влади, тобто всі роботи на Цитаделі місто повинно узгоджуватися з центром. Був зроблений принциповий висновок щодо недоцільності будівництва такого роду закладів в цій частині Львова, адже архівні та історичні матеріали доводять, що на Цитаделі можливе велике поховання.

Про це було відомо і раніше, а якщо ні, то міська влада, перш ніж давати дозволи на проектні роботи, проводити громадські обговорення архітектурного проекту, повинна була зробити відповідні запити в архіви, в наукові установи. Проте чомусь цього не зробила.

Нова обласна влада буде нами поставлена до відома і попереджена про те, що на Цитаделі не повинні проводитися масштабні роботи без погодження з відповідними міністерствами.

Треба думати і з Цитаделлю щось інше робити. На цьому місті має бути створений історичний заповідник, меморіал. Там є що показати, стіни багато про що говорять. Все підтверджено документально. І це, на мою думку, є обов’язок львів’ян.

З іншого боку, непродумані дії місцевої влади не сприяють зростанню інвестиційної привабливості міста.

Ще одне питання, яке перебуває на контролі нашого комітету, і це більш ширше висвітлювалося в пресі, це незаконна приватизація Брюховичівських лісів. Особисто я переконаний, що цей ліс розділявся та передавався в оренду з порушеннями. Не впевнений, що вдасться притягнути за скоєні порушення до відповідальності конкретних осіб, але переконаний в тому, що ці рекреаційні ліси повинні залишитися у власності громади і комітет задля цього все робить від нього залежне. На жаль, місцева влада не змогла протистояти корупційним зловмисним діям у цьому питанні. Сподіваюся, що нова влада зможе виправити ці помилки.

Зараз відбувається зміна влади на Львівщині. Вже призначено Михайла Цимбалюка керівником обласного ГУ МВС України. Звертає на себе увагу, що це призначення відбулося до зміни губернатора, отож якщо замінять останнього, то маємо всі підстави вважати, що без погодження з ним. Чи може це свідчити про те, що правоохоронні органи не будуть працювати злагоджено з обласною гілкою влади?

Не думаю, що призначення Цимбалюка викличе конфлікти в майбутньому. Він є професіонал, він також належить до тих людей, які вміють знаходити компроміси. Моя особиста думка є такою, що керівні кадри, які сьогодні призначаються на посади в регіон, мають достатній досвід і професійну підготовку, а також стимули для результативної роботи. До того ж вони не мають бажання повторювати помилок своїх попередників.

Новий президент оголосив пріоритетом у внутрішній політиці боротьбу з корупцією і це є важливе завдання для всіх структур влади як в центрі, так і в регіонах. Виконання цього завдання потребуватиме злагоджених дій з боку губернаторів та керівників всіх правоохоронних органів на місцях, це має бути єдина команда, на яку покладено відповідальність за стабільну ситуацію в областях.

Янукович, на відміну від свого попередника, сповна використовує всі державні важелі для того, щоб досягнути успіху на цій ділянці. Навряд чи він допустить, щоб хтось дозволив собі не виконувати президентських розпоряджень.

Ми можемо критикувати нову владу, і реально є за що, але особисто мені імпонує те, що новий президент, на відміну від свого попередника, сповна використовує можливості для відновлення життєздатної вертикалі державної влади, навіть там, де йому важко це зробити. Він чітко дає зрозуміти, що в країні більше не буде двох лідерів, двох центрів влади.

Складно уявити собі, що прем’єр Азаров буде конкурувати з Януковичем за першість в державі. Чим швидше ми відновимо і наведемо порядок в роботі державних служб, тим скоріше Україна поверне собі довіру міжнародних інвестиційних організацій, а відтак можемо розраховувати на початок економічного відродження та подолання соціально-економічної кризи в країні.

На жаль, життя показало, що ми після 2005 року безвідповідально розтратили кредит довіри до демократії, отож сьогодні об’єктивним є посилення авторитарних тенденцій в підходах до управління державною.

На Вашу думку, коли відбудуться місцеві вибори?

Дата проведення місцевих виборів залежить від того, наскільки швидко впораються з підготовкою до них Партія регіонів та її представники у владі як в центрі, так і на місцях. Якщо вони укріплять свої позиції швидко, то тоді вибори будуть восени цього року. Якщо ж вирішення цих проблем затягнеться, то скоріше за все, місцеві вибори будуть призначені на весну наступного року. На більш пізній термін їх відтягувати ризиковано вже для самих регіоналів.

Ця коломийка з перенесенням дати проведення виборів не робить честі українським політикам і взагалі може закласти «міну сповільненої дії» під існуючий баланс сил в державі. До того ж всім є зрозумілим, що необхідно міняти саму систему місцевих виборів.

Ви перед останніми парламентськими виборами вийшли зі складу керівництва та лав ХДС. Чи у Ваших планах є намір повернутися до активної політичної діяльності?

Я залишаюся позапартійним, але це не означає що я не цікавлюся політикою і не приймаю участі в політичному житті країни та передусім Львівщини. Я уважно слідкую за всім, що сьогодні відбувається у Львові, намагаюся в міру моїх можливостей і в хорошому розумінні цього слова «лобіювати» інтереси Львова та його громади в центрі, у Києві. Для цього не потрібно бути членом партії. достатньо свідомої громадянської позиції.