Щоправда така ініціатива наших законодавців не рідкість, починаючи з 2009 року і закінчуючи 2011 роком, парламентарії, раз по раз, пропонували на розгляд Верховній Раді схожі законопроекти. Однак жоден із попередників нинішнього законопроекту так і не був прийнятий Парламентом. Що нового пропонує законопроект № 9749 та яка поки що відповідальність за корупційні дії – розповімо далі.

Невиправдане посилення

Відповідно до ст. 12 Загальної частини КК України у кримінальному законодавстві України є чотири види злочинів за тяжкістю вчиненого діяння. Найважчим із перелічених видів злочинів є особливо тяжкий злочин, за який передбачено максимальне покарання – довічне позбавлення волі. Аналізуючи санкції статей Особливої частини КК України, можна стверджувати, що лишень невелика їх частина передбачає довічне позбавлення волі. Виходячи з того що основною метою призначення покарання є перш за все перевиховання, норма про довічне позбавлення волі не так часто використовується.

Однак це не стало на заваді для авторів законопроекту, прирівняти такий вид злочину до особливо тяжких злочинів. Таким чином в проекті Закону передбачено відповідальність за хабар в особливо великих розмірах у вигляді довічного позбавлення волі. Крім того законодавці запропонували зміни і до розмірів такого хабара, за чинним законодавством його розмір не менше 500 НМДГ (неоподаткованих мінімумів доходів громадян), а за новим – 300 НМДГ.

І хоча наміри авторів видаються благими, реалізація таких норм на практиці може обернутися плачевно. Попросту кажучи за хабар у розмірі 5100 грн. і вбивство двох осіб різниці у тяжкості злочину не буде.

Статтею 64 КК України передбачено, що довічне позбавлення волі встановлюється за особливо тяжкі злочини лише у випадках, спеціально передбачених КК України, якщо суд не вважає за можливе застосувати позбавлення волі на певний строк. Так новий законопроект вносить зміни до ст. 372 КК України «Притягнення завідомо невинного до кримінальної відповідальності» та ст. 375 «постановлення суддею завідомо неправосудного вироку, рішення, ухвали або постанови». Таким чином, у випадку прийняття законопроекту суддям, прокурорам та іншим службовим особам грозитиме довічне позбавлення волі.

Особливості відповідальності за хабар згідно з чинним КК України

За що ж можна відповісти перед законом? В ст. 368 КК України передбачено три види злочинів пов’язаних з хабаром: отримання, надання хабара та провокація хабара.

Якщо з першими двома видами злочину зрозуміло, то стосовно останнього спробую роз’яснити. Конкретні способи провокації хабара можуть бути різноманітними: на¬тяки, поради, пропозиції, умовляння, рекомендації, вказівки тощо. Наприклад, дії службової особи, яка під час прийому громадян з метою викриття схиляє відвідувача дати хабар своєму начальни¬кові, переконавши відвідувача у тому, що з начальником є відповідна домо¬вленість.

Що можна розцінити як хабар?

Хабар в розумінні кримінального законодавства являє собою незаконну нагороду тільки майнового характеру і може виражатись:
1. В майні (гроші, цінності).
2. В правах на майно (документи, які затверджують право власності на майно).
3. В будь-яких діях майнового характеру (передача майнових вигод, відмова від них, безоплатне надання послуг, санаторних або туристичних путівок, проведення будівельних чи інших робіт).

Nota bene

Пільги, переваги, які не мають майнового характеру, не можуть розглядатися як хабар. Також слід пам’ятати про особливий статус об’єкта цього виду злочину, ним повинна бути службова особа. Таким чином «винагорода», яка передана особі, що не займає посади державного службовця – не є хабаром.