Ситуація 1

Створення аварійної ситуації

Будні українських водіїв часто проходять в спілкуванні з працівниками ДАІ та ДПС. Так само часто від них ми можемо почути залякування на кшталт: «ви щойно створили аварійну ситуацію». Таке звернення до водія з боку даішника, в більшості випадків, суперечить причинам, через які був зупинений транспортний засіб. Говорити водієві, що він створив аварійну ситуацію, а це закон передбачає позбавлення прав строком від 6 місяців до 1 року – означає необ’єктивно оцінювати ситуацію. Нерідко водії тут же намагаються відкупитися, навіть у тому випадку, якщо мова йшла про таке популярне порушення, як недотримання рядності при повороті (255 грн. штрафу).

Насправді у законодавстві  що таке «аварійна ситуація» чітко не прописано. У ч. 4 ст. 122 КУАП Україні є непряма згадка про те, що це порушення, яке «змусило інших учасників дорожнього руху різко змінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів до забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян».

Однак при складанні протоколу про таке порушення працівник ДАІ повинен чітко вказати склад порушення ПДР, яке допустив водій, а також докладно описати, у чому саме полягала аварійна обстановка. Але до протоколу обов’язково повинні додаватися докази вини водія: наприклад, свідчення водія, який був змушений вжити відповідних заходів безпеки. Якщо постраждалих немає, про аварійну ситуацію мови йти не повинно – права можна не віддавати.

Ситуація 2

Дихати чи не дихати в трубку?

Мало хто знає, але пропозиція інспектора ДАІ дихати для перевірки наявності алкоголю в крові, не така вже і аксіома. Досвідчені водії, напевно, про це знають, але дальше за банальні обурення не заходять у спілкуванні з інспектором. Насправді все не так складно  Юристи кажуть, що у випадку, якщо інспектор підозрює водія в тому, що той їздить у стані алкогольного або наркотичного сп’яніння, згідно з постановою КМУ № 1103 від 17.12.08, він зобов’язаний виконати комплекс дій.

По-перше, запропонувати водієві пройти добровільний тест. По-друге, за фактом перевірки скласти протокол (боятися цього не потрібно). По-третє, запросити двох свідків (покази яких записують в протокол) і в їх присутності дістати алкотестер, роз’яснити водієві те, яким чином буде проводитися дослідження, і попросити водія продути в трубку. Якщо приладу в інспектора немає, водія зобов’язані відпустити.

У тому випадку, якщо результат дослідження покаже менше 0,2 проміле, інспектор зобов’язаний написати у відповідній графі протоколу про те, що алкоголю в крові виявлено не було або він є, але в допустимій кількості, з посиланням на прилад. Після цього дати копію протоколу водієві і відпустити. Якщо прилад показав перевищення цієї цифри, то інспектор повинен поставити запитання «чи згоден водій з результатами тесту».

У тому випадку, якщо водій згоден, то його відпускають, а протокол передають до суду. Але у випадку незгоди в протоколі не вказують нічого, а водія направляють в медустанову. Інспектор виписує направлення з назвою медустанови, номером протоколу, датою. Доставка до лікаря здійснюється на машині інспектора, а авто водія залишається припаркованим на місці зупинки.

Вже у лікаря у водія зобов’язані взяти біологічні проби (кров, сечу, слину). Якщо лікар визнав, що водій не знаходиться в стані алкогольного сп’яніння, водія відпускають незалежно від результатів алкотестера. Якщо ні – інспектор ДАІ заповнює протокол, забирає права і передає їх до суду.

Ситуація 3

Чи «Законний угон» на штрафмайданчик ?

Улюблене заняття співробітників ДАІ – перевірити документи і у випадку  відсутності будь-якого «папірця» забрати автомобіль і поїхати на ньому на штрафмайданчик. Ще одна причина, по якій забирають автомобіль, – нарколог визнав водія п’яним.

Юристи пояснили, що жодне з вищезгаданих порушень не дає співробітникам ДАІ права сідати за кермо чужого автомобіля. Крім того, немає ніякої потреби в тому, щоб направляти автомобіль, нехай навіть і п’яного водія, саме на штрафмайданчик. Згідно зі ст. 265-2 КУАП, автомобіль повинен бути заблокований спецзасобом. Доставка ж на штрафмайданчик повинна здійснюватися лише в тому випадку, якщо авто суттєво заважає дорожньому руху (перекриває проїзну частину).

Зазначимо, що законодавство зобов’язує співробітника ДАІ перед тим як затримати автомобіль, запропонувати водієві викликати іншого водія з правами, який може сісти за кермо і відігнати автомобіль.

Якщо інспектори ДАІ своїм ходом доставляють машину порушника на штрафмайданчик, то такі дії підпадають під ст. 289 КК України (незаконне заволодіння транспортним засобом) – автовласникові потрібно подавати заяву в міліцію. Зазвичай такого роду заяви  не приймають – в цьому випадку потрібно відразу ж скаржитися в прокуратуру, а потім і до суду. І хоча розгляд буде тривати довго, але вже є прецеденти, коли на інспекторів заводили кримінальні справи за описані порушення закону.

Найпростіший спосіб не віддавати автомобіль на штрафмайданчик – заблокувати двері і покласти ключі собі в кишеню.

У тому випадку, якщо інспектор силою відбере ключі та розкриє машину, можна вимагати ще й порушення справи за ст. 187 КК України (розбій –напад з метою заволодіння чужим майном). На таке навряд чи хтось із даішників вирішиться, добре розуміючи наслідки.

Андрій Лесик