17 травня фракція «Народний фронт» вийшла з парламентської коаліції. ЗМІ повідомили: тепер Володимир Зеленський не зможе розпустити Верховну Раду й призначити дострокові вибори.

Чи насправді це так? Кому вигідний розпад коаліції, а кому – дострокові вибори? Про це «Вголос» запитав у експертів.

Анна Маляр, юрист:

Стаття 90 Конституції України каже: «Повноваження Верховної Ради України не можуть бути достроково припинені Президентом України в останні шість місяців строку її повноважень». Зверніть увагу на нечіткість норми, адже вона не встановлює точну дату завершення повноважень Верховної Ради. Тож може бути багато варіантів дати, від якої потрібно вираховувати ці 6 місяців. Саме цією неточністю можна скористатись для розпуску Парламенту Президентом.

Знаємо, що чергові вибори до ВРУ призначені на 27 жовтня. Закон «Про вибори народних депутатів» та Закон «Про регламент Верховної Ради» передбачають 15 днів для ЦВК на підбиття підсумків виборів, ще 5 днів – для оприлюднення результатів і ще 30 днів – на скликання першої сесії нового Парламенту. Загалом виходить приблизно 50 днів. Отже, новий склад ВРУ може запрацювати аж усередині грудня. Конституція каже, що повноваження ВРУ припиняються в день відкриття першого засідання ВРУ нового скликання. От і маємо: останні півроку ВРУ VIII скликання можуть початися аж усередині червня. Тобто до середини червня Зеленський матиме можливість розпустити Парламент.

Раніше юристи розраховували, що крайній термін для Зеленського – 14 червня. Тобто якщо від сьогодні Парламенту дано місяць на формування нової коаліції, то до 17 червня Зеленський начебто ніяк не може розпустити Раду. Але знову-таки наголошую: у Конституції немає чіткого визначення. Ми не знаємо, коли відбудуться вибори, скільки часу рахуватимуть голоси, коли оголосять результати і коли припинить повноваження чинне скликання. Може, щось трапиться, і все затягнеться… Ми ж не знаємо наперед. Тоді крайній термін посунеться пізніше, ніж 14 червня. Можливо, зараз юристи Зеленського знайдуть підтвердження тому, що коаліції не існує давно…

Тобто теоретично можливість розпустити ВРУ у нього все ще буде. Але юридична сторона цього кроку буде дуже і дуже хиткою. І дуже ймовірно, що все це буде згодом оскаржено в Конституційному Суді.

Валентин Гладких, політолог:

Коаліція вмерла дуже давно, але юридично цей факт встановлено тільки зараз. Питання в іншому: чому люди, які сиділи в коаліції, приховували від суспільства факт її смерті і тільки сьогодні це оформили? Відповідь очевидна: у такий спосіб вони хотіли унеможливити розпуск Парламенту Президентом й призначення дострокових виборів. Вони хочуть продовжити своє перебування у стінах ВРУ. Вони думають, що за цей час, який нібито виграють, встигнуть прийняти важливі для них рішення. Наприклад, змінять закон про вибори – знизять прохідний бар’єр до 3% чи вигадають іншу можливість якось проповзти до ВРУ. Ми ж розуміємо, що сьогодні «Народного фронту» не існує як цілісної організації. Та й шансів потрапити до нового складу ВРУ у них мало.

Наступна епопея розгортатиметься довкола того, чи зможе Зеленський розігнати Верховну Раду, яка, м’яко кажучи, набридла народу. Якщо в Зеленського справді буде таке бажання задовольнити запит суспільства, то він знайде необхідні юридичні нюанси.

Тарас Загородній, політтехнолог:

Юридичне поле в питанні розпуску ВРУ насправді дуже хитке, тому сьогодні «Нарфронт» створив підставу для парламентських торгів: вибори в серпні чи таки восени? Якщо дивитися на рейтинги, то вони нікого не надихають. У Зеленського зараз 40%, а це гарантує, що його мажоритарники на старті – вже тільки тому, що вони від Зеленського – матимуть 20% підтримки. Зрозуміло, що старих політичних гравців таке не влаштовує, тому вони хочуть відтермінування виборів, щоб рейтинг Зеленського «нормалізувався» хоча б до 20%. Фінансово-промисловим групам не цікаво віддавати всю владу в країні одній людині, яка близька до іншої фінансово-промислової групи.

Що ж стосується зміни виборчого законодавства, то мені здається, що нардепи можуть дозволити похід на вибори іменними блоками. У зниження 3% бар’єру не вірю, бо це невигідно великим гравцям, електорат яких може розпорошитися в такій ситуації. У скасування мажоритарки також не вірю, бо багато поважних людей із грошима вже починають «засівати». Як компромісний варіант – можливі відкриті списки. Але «чистими» їх точно не ухвалять. Кілька десятків місць для лідера та його топ-оточення там обов’язково зарезервують. Самому ж Зеленському дострокові вибори однозначно вигідні, бо це його шанс отримати повну монополію влади.

Юрій Романенко, директор Українського інституту майбутнього:

Логіка дій Зеленського в цій ситуації, на мою думку, така. По-перше, проштовхнути свій пакет призначень за своєю квотою. Реакція Ради покаже, що з нею робити далі. Зеленському насправді не потрібно розганяти Раду, якщо він отримає свої квоти. З квотами він зможе показати прогрес у зовнішній політиці, почати з допомогою СБУ й ГПУ брати корупціонерів Порошенка за причинне місце. А ще – чітко відмежуватися від економічного блоку, який залишиться під контролем корупціонерів. Цього вистачить, щоб восени взяти свої 30%. А щоб успіх був гарантованим, Зеленському треба впровадити другий пункт. Внести, наприклад, законопроект про зняття недоторканності з депутатів. І насолоджуватися їхніми криками.

Подальша логіка дій проста. Якщо депутати виконують перший пункт, то Рада залишається, а другий пункт використовується для підсвічування потрібного дискурсу Зеленського. Якщо депутати не виконують перший пункт, то Раду розганяють під будь-яким приводом, а приводів насправді повно. Депутати даремно думають, що Раду не розженуть після 16 червня. З рівнем довіри до Ради абсолютна більшість підтримає цей крок за будь-яких підстав.

На мою думку, для Зеленського найвигідніший перший варіант. Сторони виявляють прагматичний конструктив і «гризуть» один одного до осені зі змінним успіхом. Зеленський усе одно бере свої 25-30%, показує перші успіхи, а БПП і «Нарфронт» ще 5 місяців смокчуть бюджет і по ходу втрачають своїх найбільш одіозних друзів під ударами СБУ й ГПУ, вже підконтрольних Зеленському. Цей варіант гарантує і шоу, і спадкоємність, і стабільність, і кредит МВФ, який дуже знадобиться, зважаючи на виплату боргів у вересні.