Напередодні другого туру виборів команда вже тепер нового Президента анонсувала «секретний план» для Верховної Ради. Мовляв, якщо співпраці з депутатами не вийде, будуть інші варіанти, «які багатьох здивують».

Днями спікер Парламенту Андрій Парубій заявив, що вже бачив «схему», за якою Зеленський збирається розпустити Верховну Раду.

«У мене є інформація, що така схема готується та існує. Я навіть мав можливість бачити проект указу… », – сказав Парубій і запевнив: ситуацію відстежує, авантюр не допустить і оскаржуватиме все в суді.

Та чи потрібен Президентові Зеленському розпуск Парламенту? Чи матиме він законні підстави, щоб втілити це в життя? Про це «Вголос» запитав доктора юридичних наук Степана Гавриша, юриста-кримінолога Анну Маляр й екс-слідчого ГПУ, адвоката Сергія Войченка.

Розпустити Верховну Раду – реально?

Анна Маляр:

Стаття 90 Конституції України каже: Повноваження Верховної Ради України не можуть бути достроково припинені Президентом України в останні шість місяців строку її повноважень. Зверніть увагу на нечіткість норми, адже вона не встановлює точну дату завершення повноважень Верховної Ради. Тож може бути багато варіантів дати, від якої потрібно вираховувати ці 6 місяців. Саме цією неточністю можна скористатись для розпуску Парламенту Президентом.

До середини червня Зеленський матиме можливість розпустити Парламент

Знаємо, що чергові вибори до ВРУ призначені на 27 жовтня. Закон «Про вибори народних депутатів» та Закон «Про регламент Верховної Ради» передбачають 15 днів для ЦВК на підбиття підсумків виборів, ще 5 днів для оприлюднення результатів і ще 30 днів на скликання першої сесії нового Парламенту. Загалом, виходить приблизно 50 днів. Отже, новий склад ВРУ може запрацювати аж усередині грудня. Конституція каже, що повноваження ВРУ припиняються в день відкриття першого засідання ВРУ нового скликання. От і маємо: останні півроку ВРУ VIII скликання можуть початися аж усередині червня. Тобто до середини червня Зеленський матиме можливість розпустити Парламент.

Але треба розуміти: використання юридичних прогалин і неточностей у законі на такому високому рівні може завершитись оскарженням у Конституційному Суді… У питанні розпуску Парламенту є дві площини: юридична та політична. Юридична має бути бездоганною. Що ж до політичної… Бувають моменти, коли тотальна підтримка суспільства може дозволити владі дещо закрити очі на юридично хитку позицію. Тоді легітимізація відбувається не завдяки закону, а завдяки підтримці в суспільстві.

Степан Гавриш:

За моїми підрахунками, після інавгурації Зеленський матиме приблизно 20-25 днів для запущення процесу розпуску ВРУ. Для розпуску потрібна підстава. І така підстава є. Конституція каже, що Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо протягом одного місяця у ВРУ не сформовано коаліцію депутатських фракцій відповідно до статті 83 цієї Конституції. У Парламенті VIII скликання коаліції немає давним-давно.

Істеричні заяви Парубія засвідчили: юридичні підстави для розпуску Ради є і він про них знає

Сергій Войченко:

Відсутність коаліції ми неодноразово бачили на голосуваннях. Деякі законопроекти просували винятково завдяки тиску на депутатів, деякі ставили на голосування понад 10 разів, бо ніяк не могли зібрати достатньо голосів.

Зараз у Раді створено міжфракційне об’єднання «За Зеленського». Ці депутати можуть виступити із заявою про відсутність коаліції й таким способом дати старт розпуску ВРУ.

Ну й останні істеричні заяви Парубія засвідчили: юридичні підстави для розпуску Ради є і він про них знає.

Чи піде Зеленський на такий крок? Дострокові парламентські вибори будуть вигідними для нього?

Степан Гавриш:

Після інавгурації йому потрібно буде сформувати собі легітимну команду – змінити Генпрокурора, призначити Міністра оборони та главу МЗС. Треба буде провести стратегічні закони, зокрема, про скасування депутатської недоторканності. Зробити це з нинішнім Парламентом буде складно, якщо взагалі можливо.

Зеленський вийде на жорстке опозиційне поле. Йому організують серйозне протистояння та сценарії реваншу. Причому відразу з двох боків: Порошенко з командою та колишні регіонали, які зараз активізувалися в ЗМІ й соцмережах.

Затягування парламентських виборів на 6 місяців призведе до того, що кожен наступний крок Зеленського погіршуватиме його ситуацію

Верховна Рада вже ініціює закони, які потім зможе використати в боротьбі із Зеленським. Йдеться, зокрема, про імпічмент Президента. У таких умовах затягування парламентських виборів на 6 місяців призведе до того, що кожен наступний крок Зеленського погіршуватиме його ситуацію. Його політика постійно перебуватиме під потужною дискредитацією з боку опонентів, які всіма силами намагатимуться встановити контроль над Парламентом. Про готовність взяти реванш Порошенко вже заявив.

Зрозуміло, що Зеленському потрібно провести в Парламент свою максимально потужну політичну силу, яка, якщо не контролюватиме більшість, то може хоча б стати лідером коаліції. Розпуск Парламенту, відставка Кабміну, зміна керівників силових органів, серйозна реорганізація судової системи – це завдання, які стоять перед ним першочергово. Тому розпуск Верховної Ради йому необхідний. І навіть якщо цей розпуск буде не бездоганний в юридичному плані, Зеленський матиме опору на суспільство. Такої підтримки, як сьогодні в нього, не мав ще ніхто. Зрештою, всі дочасні вибори, які досі відбувалися в Україні, не зовсім чітко відповідали конституційним нормам.

Сергій Войченко:

Отримавши таку підтримку населення, Зеленський не має права на довгі політичні піруети. Ми прекрасно розуміємо, яку деструктивну позицію займатиме Парубій та БПП. Вони намагатимуться створити Зеленському якомога більше проблем, щоби потім звинуватити його в некомпетентності та неспроможності. Унаслідок цього може дійти до реваншу Порошенка, що він уже відкрито обіцяє.

Дострокові вибори та оновлення влади необхідні. Та й самі українці на це налаштовані. Порошенківські «покращувачі» цій державі вже не потрібні.

Яна Федюра, «Вголос»